Taula Local pel Dret a l'Habitatge PDF Imprimeix Correu electrònic
Javi Cózar   
dijous, 19 de gener de 2017 13:46

taula-habitatge

Un moment de la reunió d'ahir

L’Ajuntament reclama més eficàcia i coordinació per destinar pisos buits a lloguer social

La Taula Local pel Dret a l’Habitatge va tractar ahir aquesta problemàtica i va abordar també els desnonaments, la pobresa energètica i les ocupacions

Ahir es va reunir la Taula Local pel Dret a l’Habitatge de Gavà, impulsada per l’Ajuntament. La trobada va estar presidida pel tinent d’alcalde de Benestar i Acció Social, Miquel Àngel Díaz i va comptar amb la presència de representants de la Generalitat i de diversos sectors com ara associacions de veïns, empreses subministradores de consums, entitats bancàries i entitats del tercer sector.


Díaz va manifestar que l’objectiu d’aquesta Taula, constituïda el 2014, és “treballar i coordinar els esforços que fem des de l’Ajuntament i altres administracions, la societat civil, els bancs, les associacions de veïns, els serveis socials i l’Agència Catalana de l’Habitatge, per garantir l’accés a l’habitatge de la ciutadania en situació de risc social, perquè entenem l’habitatge com un dret social que tenen totes les persones”.


El tinent d’alcalde també va voler posar de manifest que “s’articulen mesures diverses per garantir aquest dret i estem especialment preocupats per les situacions de desnonaments que es donen”. En referència a aquesta problemàtica, Díaz recorda que “estem treballant amb tots els agents, Generalitat, bancs, empreses subministradores de consums, associacions de veïns i amb la Plataforma d’Afectats per l’Hipoteca, per evitar que hi hagi desnonaments, per aturar-los si estan en marxa, i per aconseguir que els bancs i grans tenidors posin a disposició de la comunitat els pisos buits i es puguin destinar a lloguer social”.


La qüestió dels desnonaments i dels pisos buits preocupa, i molt, tant a la Generalitat de Catalunya com a les entitats financeres. L’assessora en matèria d’habitatge del Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, Esther Martín, va manifestar que “sense la coresponsabilitat de tots els agents i administracions no aconseguirem resoldre una qüestió tan important i vital com és en aquests moments l’habitatge”.


De la seva banda, des dels bancs es recorda que han signat convenis amb la Generalitat per posar a disposició de l’Agència d’Habitatge els seus pisos buits. És el que destaca Pilar López, que és la responsable d’oficines del BBVA a Gavà: “les 33 entitats financeres han signat un acord de col·laboració per nodrir el parc d’habitatges de lloguer social i quan es produeix una situació de desnonament en famílies amb vulnerabilitat social ho posem en coneixement de la taula d’emergència”.


Durant la reunió d’ahir es va fer balanç del Pla Social d’Habitatge del 2016, l´instrument de l'Ajuntament per defensar el dret a l´habitatge a la ciutat. A Gavà, a finals del passat any hi havia 113 habitatges buits. Aquest cens s’actualitza periòdicament i, tant des de l’Agència Catalana de l’Habitatge com des de l’Ajuntament, s’utilitza per reclamar a les entitats bancàries les cessions dels pisos buits per destinar-los a lloguer social.


En relació a la borsa de mediació per al lloguer social, durant l’any passat es van formalitzar 26 nous contractes, i a data de 31 de desembre de 2016 hi havia un total de 126 contractes de lloguer vius. A Gavà hi ha un dèficit de pisos de lloguer i això encareix el preu dels mateixos, provocant que moltes persones i famílies no puguin accedir-hi. Aquest servei municipal proporciona habitatge de lloguer a preus més assequibles que els de mercat amb aproximadament un 20% de rebaixa. També hi ha una línia d´ajut per a persones que tenen dificultats econòmiques per a mantenir el lloguer. Així, durant el 2016 es van tramitat un total de 253 expedients: 86 de sol·licitud de renovació d’ajuts i 167 de nova demanda d’ajuts. Així mateix, la mesa d’emergències socials de l’Agència d’Habitatge de Catalunya, a través dels Serveis Socials de l’Ajuntament, ha tramitat 17 sol·licituds. D’aquestes, set han estat adjudicatàries d’habitatge de lloguer del parc públic gestionat per la Generalitat, i una s’ha gestionat mitjançant el decret 60/40 essent l’Ajuntament titular de lloguer en el parc privat del municipi i pagant el 40% del cost.


Quant a persones amb dificultat per afrontar el pagament de la hipoteca, el Servei d’Intermediació de Deute Hipotecari de la Diputació intercedeix entre propietaris i entitats bancàries per reestructurar el deute o fer dacions i aconseguir lloguers socials del pis. Durant 2016 s’han iniciat 42 expedients i s’han tancat 40, i s’han arribat a acords entre les parts en un 62% dels casos.


Una altra línia de treball és la de creació d´habitatge protegit. Així, durant el 2016 es trobava en curs la construcció de la promoció que duu a terme l´IMPSOL al barri de Can Ribes que quan finalitzi farà realitat 143 habitatges a preu assequible. La promoció de la rehabilitació, com a instrument de millora de l´habitatge però també dels barris, ha estat un altre eix a través d´ajuts destinats a, per exemple, la instal·lació d’un ascensor, aspecte clau en col·lectius com ara famílies i gent gran. Entre 2015 i 2016 s´han sol·licitat ajuts municipals per a posar 17 aparells.


En la reunió d’ahir també es va parlar de les ocupacions controlades per grups mafiosos que obtenen beneficis econòmics per l’ocupació dels pisos. Miquel Àngel Díaz va destacar respecte a això que “cal redoblar esforços a través d’accions policials i comunitàries però també demanem als bancs més celeritat quan queda un pis buit ja que quant més es triga en cedir-lo a la comunitat més risc d’ocupació hi ha a través d´aquestes màfies”. Díaz també considera necessaris “canvis en les lleis per abordar aquest problema amb més eficàcia”.


Ahir també es va abordar la problemàtica de la pobresa energètica, i es va posar de manifest la necessitat d’obligar les empreses subministradores a complir la llei i evitar qualsevol tall de subministrament en habitatges amb persones en risc d’exclusió. Des de l’ajuntament, i amb la col·laboració de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, es van destinar al llarg del 2016 més de 125.000 euros al pagament de factures.


Darrera actualització de dijous, 9 de febrer de 2017 09:34
 

bannerpdf

Això és gavatv.cat

10 anys de l'Espai Maragall

Històries de Gavà - Els cinemes d'abans

Minuts Musicals - Marc Grau - "Eden of love"

Te'n recordes? - Documental "Les sorres"

Aquest web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. En navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem de les 'cookies'. No obstant això, podeu canviar la configuració de cookies en qualsevol moment.

Accepto l’ús de cookies per aquest lloc.