Restauració d'un autobús PDF Imprimeix Correu electrònic
Javi Cózar   
dimecres, 29 de maig de 2013 14:18
Vídeo: Juanjo Carrasco

Baixbus restaura un autobús de l’any 1991 que connectava Gavà amb Barcelona

El model, un Volvo B10M, servirà per a projectes pedagògics, lúdics i culturals

Baixbus ha restaurat un vell model d’autobús, un Volvo B10M, per destinar-lo de forma exclusiva a projectes educatius, pedagògics, lúdics i culturals de promoció del transport públic. Per tal de presentar en societat aquesta restauració, la companyia ha organitzat aquest matí un trajecte entre el centre operatiu de Baixbus a Gavà i el barri de Gavà Mar. En aquest recorregut, els passatgers de l’autobús, que eren en la seva majoria autoritats del Baix Llobregat i membres de l’empresa, han pogut constatar la diferència entre els autobusos de fa 20 anys i els actuals. L’alcalde de Gavà, Joaquim Balsera, era un dels passatgers i ha assegurat que “és bo fer memòria i veure com van millorant els serveis públics amb l’esforç dels ciutadans i de les administracions”. El batlle ha destacat que amb aquesta restauració “es pot comprovar la diferència de comoditat i de prestacions entre el servei que es prestava llavors i el que es presta ara, i d’aquesta manera es pot comparar i es pot valorar més el que tenim”.

 

L’autobús, etiquetat amb el número 131, té una longitud de 12 metres i porta recorreguts 1.300.000 quilòmetres. Disposa d’un motor dièsel de sis cilindres i 9.600 cm3, amb una potència de 201 kW. Té un total de 41 seients, inclòs el del conductor, i està autoritzat a portar fins a 61 viatgers dempeus. L’autobús va ser carrossat  a Saragossa per l’empresa Hispano Carrocera, S.A., i tot i que es va acabar de construir a finals de 1991 no va ser matriculat fins el gener de 1992 com B-5230-MX. Immediatament va ser destinat als serveis que aleshores prestava Mohn SL, connectant Barcelona amb Viladecans i Gavà. Quan, poc després, l’empresa va passar a explotar els serveis a Castelldefels, el 131 va ser assignat també a cobrir aquest nou servei. Segons el Vicepresident de Transports i Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Antoni Poveda, amb aquesta restauració “podem mantenir en el record, encara que també físicament, l’arxiu de la història del transport públic de ciutadans, el que per nosaltres és molt important”. En la mateixa línia s’ha expressat el director del grup Baixbus, Victor Canosa, que ha assegurat que “la intenció és conservar l’autobús com a part del patrimoni històric de l’empresa per una banda però també de Catalunya, i dedicar-lo a actes especials o institucionals, posar-lo a disposició de l’Àrea Metropolitana, i tot això amb l’objectiu de conservar una part de la història del transport al Baix Llobregat”.

 

El 131 és l’últim d’un conjunt de vehicles (del 119 al 131) adquirits per Mohn SL i posats en servei entre 1987 i 1992. Aquesta sèrie es va anar donant de baixa progressivament a partir de l’any 2001, i en concret el 131 va fer el seu darrer viatge comercial l’any 2006. En aquell moment, a banda de que havia arribat al final d’una llarga vida, el seu pis alt amb escales d’accés no permetia complir les exigències vigents en matèria d’accessibilitat per als mitjans de transport públic. Baixbus va decidir no vendre’l ni desballestar-lo a causa del seu interès com a patrimoni industrial de Catalunya i del Baix Llobregat, i finalment l’any passat es va procedir a la seva restauració. Aquesta restauració s’ha fet íntegrament amb personal i mitjans propis del grup Baixbus a la cotxera de Santa Eulàlia, a l’Hospitalet de Llobregat. Les feines s’han allargat un any i s’han dut a terme respectant al màxim el seu estat original, objectiu que s’ha aconseguit de manera gairebé total, amb el que l’autobús 131 llueix ara exactament igual que fa 20 anys. El cap de taller de la restauració, Luis Miguel García, ens ha explicat que “l’autobús es va desmuntar completament de dalt a baix, interior i exterior, i s’han posat peces noves, s’ha repassat tot tant mecànicament com elèctricament, fins i tot l’aire condicionat, i el motor no s’ha canviat però s’ha renovat fins a deixar-lo com a nou, de fet el vehicle podria fer línia exactament igual que els autobusos d’ara”.

 

Baixbus té previst ara la recuperació de tres autobusos més: un Pegaso de 1989, un Neoplan de 1992 que va ser el primer autobús de pis baix adaptat que va arribar a la ciutat de Barcelona, i un altre Pegaso però en aquest cas molt més antic, de 1968, que pertany a Mohn SL i que va circular els seus darrers anys per connectar Cerdanyola del Vallés amb el Campus de la Universitat Autònoma de Barcelona.

 

Darrera actualització de dijous, 30 de maig de 2013 08:30
 

bannerpdf

L'agenda del cap de setmana

El temps pel cap de setmana

Els cinemes d'abans a Gavà

Minuts Musicals: Panam - "River"

Cuinem a casa: Tiramisú

Aquest web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. En navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem de les 'cookies'. No obstant això, podeu canviar la configuració de cookies en qualsevol moment.

Accepto l’ús de cookies per aquest lloc.